Sťahovanie

Ak ste sa už aspoň raz v živote sťahovali, a teraz nemáme na mysli žiadnu výmenu „podnájmov“ či internátov so štyrmi slivkami na chrbte, isto viete, že to dokáže byť veľmi stresujúca činnosť. Zorganizovať všetko tak, aby to „klaplo“ viacmenej bez problémov, je dosť náročné. Ak sa sťahujete, napríklad do nového bytu či domu, nezriedka je to tak, že začínate písať novú kapitolu svojho života. A aby sa spomienky na deň tejto veľkej zmeny nestali pre vás nočnou morou, treba si všetko dobre naplánovať a pripraviť. Ak budete dôslední, prebehne to napočudovanie celkom pokojne a hladko.

Urobte si podrobný plán

Najlepší spôsob, ako niečo nezanedbať a na niečo nezabudnúť, je mať to pekne dopredu napísané na papieri. Nehovoríme len o zozname jednotlivých druhov a častí vášho hnuteľného majetku, ktorý musíte premiestniť na nové miesto. Je dobré spísať si aj harmonogram termínov, ktoré treba dodržať. Riešiť všetko deň-dva pred sťahovaním totiž nie je moc chytré. Uponáhľané sťahovanie málokedy končí s uspokojivým výsledkom. Radšej sa do toho pustite s dostatočným časovým predstihom, ideálne aspoň taký týždeň dopredu. Začnite tým, že pripravíte a spakujete také veci, ktoré bežne nepoužívate. Teda tie, ktoré sú skôr „skladovou položkou“ vo vašej domácnosti a zvyčajne celý rok čakajú kedy a či vôbec ich oprášite a opäť použijete. Osvedčenou metódou sú kartónové škatule, do ktorých ich môžete pekne potriediť. A škatule aj riadne označte, aby ste mali pri sťahovaní pokiaľ možno čo najspoľahlivejší prehľad, v ktorých sa čo skrýva.

Dajte sa včas „pripojiť“

V tejto fáze príprav je príhodné kontaktovať aj telekomunikačných a káblových operátorov, či vášho internetového providera, aby vás „pripojili“ v novom byte či dome. Technici väčšiny firiem tohto typu bývajú pomerne slušne vyťažení, takže spoliehať sa na to, že vám napríklad spojazdnia pripojenie na web z večera do rána, nie je moc prezieravé. Obligátnym časom v tomto prípade je týždeň, niekedy aj dva, takže s tým radšej počítajte. Samozrejme, treba myslieť aj na odpojenie či zrušenie týchto služieb v starom bydlisku.

Nepodceňte nahlásenie zmeny adresy

A keď sme už pri tom bydlisku, dôkladne si spíšte a naplánujte, kde všade budete musieť nahlásiť zmenu adresy. Aby sa vám nestalo, že vám bude dôležitá pošta chodiť na starý “domicil”. Dôležité sú hlavne rôzne úrady, ale aj súkromné firmy, ktoré vám zasielajú domov účty (ak vám už väčšina chodí elektronickou formou na e-mail, máte o to menej starostí). Existuje aj služba doposielania zásielok zo starej adresy na novú. Človek je tvor zábudlivý a aj pri najlepšej vôli a snahe sa vám môže stať, že na niektorú firmu či úrad zabudnete. S využitím tejto služby sa nemusíte báť, že by vás zásielka minula. Dôležité je to hlavne pri úradných zásielkách, ktoré sa po určitej dobe považujú za doručené aj v prípade, ak si ich adresát reálne nevyzdvihol.

Keď sa dni krátia…

Keď sa začne približovať deň sťahovania, pokračujte v balení. Už máte zbalené spomenuté „skladovky“. Teraz sú na rade veci, bez ktorých dokážete pár dní prežiť. Od väčšiny riadov v kuchyni až po podstatnú časť vášho šatníka. A znova tá istá praktická rada – pakujte všetko do škatúľ, ktoré si dobre označíte. Špeciálne a dostatočne výrazne označte boxy s krehkými vecami, aby bolo nielen vám, ale aj šťahovákom jasné, že s nimi musia manipulovať opatrne a uložiť ich rozumne do vozidla tak, aby boli v bezpečí. Na vystuženie nemusíte hneď zháňať polystyrén – niekedy dobre poslúžia staré noviny, ale napríklad aj uteráky, plachty či deky. Na záver, čiže tak deň až dva pred sťahovaním, zbaľte všetko ostatné. S výnimkou osobných vecí, liekov alebo iných nevyhnutností, ktoré musíte mať stále pri sebe.

A už je to tu!

Prišiel samotný deň sťahovania. Ak máte doma ukážkový „vecín“ a pri pohľade na tie hromady sa chytáte za hlavu, je dobré, ak ste sa rozhodli pre platenú pomoc profesionálnej sťahovacej firmy. Ale, samozrejme, pokiaľ máte rozvetvenú rodinu s ochotnými členmi a k dispozícii aspoň dve dodávky či nákladiak, môžete si s tým všetkým poradiť aj „sami“. Bez ohľadu na to, aký variant ste zvolili, dôležité je pri samotnom sťahovaní koordinovať celé presúvanie, nakladanie, vykladanie a ukladanie. Lebo len vy sami najlepšie viete, čo kde máte uložené, na čo treba dávať pozor, prípadne, čo budete v novom byte alebo dome potrebovať vyložiť ako prvé. Ak ste si na prípravu vyhradili dostatočne dlhý čas a všetko máte prehľadne pobalené, takáto organizácia už pre vás bude hračkou. Samotný deň D prebehne bez výraznejších stresov a znateľne sa všetko urýchli. A o to skôr si budete môcť konečne vyfúknuť. A začať bývať v novom.

TEY