Preceňovanie pri predaji sa nie vždy opláca

To, že ceny nehnuteľností podliehajú rôznym vplyvom, je jasné snáď každému, kto sa o reality aspoň trochu zaujíma. Pokrízové obdobie so sebou prinieslo prepad a neskôr stagnáciu, v súčasnosti sa však už trh v tomto segmente hýbe rýchlejším tempom. A tomu úmerne stúpajú aj ceny bytov, domov či pozemkov. Za európskym trhom síce stále bežíme s vypätím všetkých síl len v závese, ale to teraz nie je dôležité. Ten, kto na trhu predáva, iste si kladie rozumnú otázku: ako z trhu vybúchať keď nie maximum, tak aspoň príjemné optimum?

Aj tomu najmenej znalému nováčikovi v oblasti realít logika hovorí, že keď je trh na vzostupe, teda keď je vyšší záujem o kúpu nehnuteľností a ich ceny stúpajú, je najvhodnejší čas na predaj domu či bytu. Do značnej miery je to pravda, ale sú tu aj nejaké tie „ale“, ktoré treba brať do úvahy. Svet je farebný a čiernobiele nazeranie naň nás môže ochudobniť nielen o radosť z jeho pestrosti, ale niekedy aj o menšie či väčšie čiastky na bankových účtoch.

Vzhľadom na rast cien je celkom prirodzený váš predajný optimizmus. Rozhodnete sa preto, že je načase ísť do toho. Poviete si: keď cenu nadvihnem máličko vyššie než je súčasná „strieška“ na trhu, nemalo by sa nič zlé stať. Ceny ostatných nehnuteľností predsa rastú a čoskoro ten môj bytík či dom dobehnú a aspoň je šanca, že zaň utŕžim viac. Alebo v prípade zjednávania zľavy sa dostanem len veľmi nízko pod trhovú hodnotu. Navyše, o niečo vyššia cena môže vyvolať dojem, že na vašej nehnuteľnosti je niečo špeciálne, niečo čo prináša pridanú hodnotu. Jednoducho, vzbudí to zvedavosť. Ako nápad to neznie zle, realita je však celkom iná a takáto taktika vám neprinesie želaný efekt. Prečo?

Odpoveď je prostá, ale pravdivá: bez ohľadu na podmienky na trhu, najväčšiu šancu predať svoju nehnuteľnosť máte vtedy, keď s ňou po prvý raz prídete na trh. Kupujúci, ktorí hľadajú dom či byt s podobnými parametrami, ako poskytuje ten váš, totiž oveľa častejšie zameriavajú svoju pozornosť na horúce novinky v ponuke realitných kancelárií či inzertných portálov. Ak ich potreby a predstavy nespĺňate, neprejavia záujem a vy musíte čakať na ďalších potenciálnych kupcov. Môže sa vám pritom stať, že vaša nehnuteľnosť tak zostane kratší či dlhší čas „visieť“ na trhu.

Mnohokrát je potom jedinou cestou k zvýšeniu záujmu zľava z ceny. Možno si teraz poviete, že to nie je žiadna tragédia! Veď keď pôjdete s cenou kúsok nadol, vlastne sa vzhľadom na prvotné umelé „navýšenie“ dostanete na cenu štandardnú, teda takú, ktorá korešponduje s cenami iných podobných nehnuteľností. Pravda je však, žiaľ, neporovnateľne menej ružová. Vďaka vášmu „vstupnému“ preceneniu vaša nehnuteľnosť na trhu kvôli slabému záujmu „zostarne“. Inými slovami, už nepôjde o tú horúcu super novinku, ktorá je taká atraktívna pre kupujúcich.

Ľudia nenakupujú podľa prísnej racionálnej logiky, ale podľa zložitých psychologických zákonov.

Keď vidia, že váš dom stojí už určitý čas na trhu takpovediac „nedotknutý“, začnú mať podozrenie. Povedia si: „Na tejto nehnuteľnosti niečo smrdí, niečo tu možno nebude celkom v poriadku!“ A verte, že pritom vôbec nebude záležať na dôvode, prečo sa vaša nehnuteľnosť nepredáva. Dostanete sa tak vlastne do paradoxnej situácie. Z vašej strany je všetko v absolútnom poriadku a nielen deklarujete, ale skutočne aj ponúkate kvalitu, no kupujúci vám nebudú veriť. Ich pochybnosti navyše ešte umocní rozdiel medzi vami navýšenou vstupnou cenou a súčasnou zľavou, ktorý bude vyšší ako pri iných nehnuteľnostiach. A budú vás tlačiť do oveľa výraznejších zliav, ako ste si pôvodne dokázali predstaviť. A skôr či neskôr prikývnete, ak budete chcieť, aby sa váš dom vôbec predal.

Ak si budete aj naďalej stavať hlavu, môže sa stať, že váš dom alebo byt bude na trhu „visieť“ celé mesiace, ba až roky a stane sa pre svoju „zlú povesť“ takmer nepredajným. Je to asi najhorší možný variant, ale nie je nereálny. Takže pozor! Špekulácie sa nie vždy vyplácajú a dvojnásobne to platí na realitnom trhu.